generau i jego historie

photo

Temat: Harrachov-Jakuszyce

Czesi zamknęli linię Tanvald-Harrachov, ale tylko dla pociągów państwowych
(chyba z miesiąc temu można było się przejechać ostatnim).
Wg nowego ichniejszego rozkładu jazdy linia jest teraz prywatna...albo coś
takiego; w każdym razie inaczej się nazywa (nie CD).
Przemyslaw Kowalik napisał(a) w wiadomości:
<3572593a.1678@news.lublin.pl...

On Sun, 31 May 1998 23:03:04 +0200, "Forest" <j@polbox.comwrote:

| W zeszłym roku widziałem jak do Jakuszyc zajechał pociąg (autobus szynowy)
z
| Harrachowa, a konkretnie z Jablonca. Byli to tzw.sympatycy koleji z Czech.
| Mieli fotostopa na "przystanku granicznym" Nowy Świat oraz w Jakuszycach,
| czemu dzielnie przyglądał się "strażak graniczny" oraz ... ja.
| Więc jednak można!
| Może by tak u nas ktoś zorganizował przejazd na trasie Szklarska
| Poręba-Harrachov, albo lepiej Jelenia Góra-Tanwald (byle czym). Trasa jest
| totalna i jednak przejezdna.
I co z tego? Czesi podobno przestali jezdzic (przyjmniej pasazersko) z
Tanvaldu do Harrachova (gdzies czytalem - chyba w "Na szlaku"). Nic z
tego zatem nie bedzie. A swoja droga to az dziwne, ze w bylej CSRF az
tyle bocznych linii nadal funkcjonuje - fakt, ze maja "motoriczki" i
tanie bilety, ale gdy przy dwoch osobach obslugi szynobusem jedzie
5 osob, to chyba jest to srednio oplacalne (a widzialem takie sytucje
niejednokrotnie)

Przemek



Źródło: topranking.pl/1570/harrachov,jakuszyce.php


Temat: Pociagi w Czechach i podroz z Polski
podstawa to dobry plan = dobry ROZKŁAD JAZDY
Polecam stronę www.jizdnirady.cz/JRCIS.asp -można sprawdzić połączenia
autobusowe, kolejowe i ich kombinację, są b.dokładne informacje oraz ceny,
nawigacja nie tylko po czesku ale też angielsku i niemiecku.
Z mojego doświadczenia wynika że najtaniej jest dojechać do granicy,
przekroczyć ją na piechotę (lub korzystając z życzliwego samochodu który nas
podwiezie w ramach autostopu) i już w Czechach spokojnie łapać ichni pociąg lub
autobus, a nie żadne tam międzynarodowe
Sama jechałam w opisany sposób do Pragi przez Kudowe/Nachod,
Jakuszyce/Harrachov oraz Lubawke/Kralovec. Dojechałam
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,12607,19262321,19262321,Pociagi_w_Czechach_i_podroz_z_Polski.html


Temat: Jelenia G. -Pisarzewiec - Tkacze
Wypadaloby jednak odpowiedziec nazadane pytanie.

Szlak powstal w 1902 roku, w 1923 zostal zelektryfikowany. Po wojnie stacja
w
Jakuszycach nazywala sie Orle. Nastepnie pociag jechal dalej i mimo
kilkakrotnego przekroczenia granicy wjezdzal na polska stacje Tkacze. W roku
1962 (za Andrzejem Scheerem) nastapila regulacja granic i stacja Tkacze
znalazla sie po stronie czeskiej. Obecnie nazywa sie Harrachov. Ponowna
elektryfikacja odcinka do Szklarskiej Poreby nastapila w latach
osiemdziesiatych (1987). Fajne teraz wyglada stacja w Cieplicach. Wielkie
bramki sa nad wszystkimi torami, a wisi na nich jeden drut. W czerwcu 1992
roku
uzupelniono brakujace odcinki torow w rejonie Jakuszyc.

W 1991 roku powstalo w Jeleniej Gorze "Towarzystwo Kolei Izerskiej". Stara
sie ono o przywrocenie ruchu na trasie Jelenia Gora - Liberec przez
Jakuszyce.
Na przeszkodzie stoi PKP. O ile wiem z tego miedzy innymi wzgledu ceske
Drachy
przestaly jezdzic na odcinku Tynvald - Harrachov. (na podstawie pisma
czekiego
karkonosze) Bylo to chyba w 1997 roku. Stacja w Harrachovie jest dosc daleko
od
miasta i wiekszosc ludzi dojezdza tam autobusami. Byc moze czeska Kolej
Izerska
z Liberca jezdzi teraz do Harrachova. Ta wlasnie kolej jest najbardziej
zainteresowana jezdzeniem do Jeleniej Gory. Gdy w 1992 roku odbyly sie jazdy
probne, polski pociag byl prawie pusty, a czeski przepelniony.

W zwiazku z tym, ze dysponujesz takim starym rozkladem jazdy mam prosbe o
pomoc. Na mojej stronie (adres nizej) chce podac przykladowe czasy jazdy
pociagow na wszystkich liniach Dolnego Slaska. Niestety niektore z nich juz
bardzo dawno sa nieczynne. Przede wszystkim potrzebuje inforamcje na temat
linii do Jakuszyc, Okrzeszyna, Walimia (razem z dawnymi numerami rozkladow
jazdy). A moze moglbys umiescic na stronie PKP jakis odnosnik do mojej
strony?

Grzegorz
------------
sp6@free.com.pl
http://www.free.com.pl/sp6vgs/ - koleje Dolnego Slaska

ROBBO wrote in message <3qma3.523$dL.6@news.tpnet.pl...
Tak sobie wczoraj przegladalem cegielke 1946r.
i zauwazylem taka linie oczywiscie po obecnemu ta linia to
Jelenia G. - Szklarska Poreba - Harachov

Mam takie pytanie od kiedy Tkacze sa zagraniczne :)))
i czy to wlasnie z tego powodu zawieszono ruch na tej lini bo powstala
granica.



Źródło: topranking.pl/1571/jelenia,g,pisarzewiec,tkacze.php


Temat: dojazd z Wroclawia do Pragi (Ruzyne)
Autobus z Harrachova do Pragi kosztuje 113 kc. Jezeli chcesz to wejdz na strone
www.naszesudety.pl tam jest rozklad jazdy czeskich pociagow i autobusow. W
Pradze wsiadasz w miejski autobus 119 i jedziesz na lotnisko(12kc)
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,184,10153936,10153936,dojazd_z_Wroclawia_do_Pragi_Ruzyne_.html


Temat: dojazd z Wroclawia do Pragi (Ruzyne)
Z Harrachova do Pragi mozna pojechac rejsowym autobusem za 113kc. W Pradze
wsiadasz w miejski autobus 119 (112kc) i jedziesz na lotnisko. Na stronie
www.naszesudety.pl jest rozklad jazdy czeskich kolei i autobusow
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,184,10153936,10153936,dojazd_z_Wroclawia_do_Pragi_Ruzyne_.html


Temat: [Wr][Trzebnca]Wsiąść do pociągu niebylejakiego
http://echomiasta.pl/index.php?
option=com_content&task=view&city=wroclaw&id=7535&Itemid=46

<#v+
Wsiądź do pociągu niebylejakiego

Naprawdę chcielibyśmy, żeby to się udało! Szynobus ma kursować między
Wrocławiem a Trzebnicą przez całą dobę. O pełnych godzinach będzie wyjeżdżał z
Trzebnicy, pół godziny później będzie odjeżdżał z powrotem z wrocławskiego
Dworca Nadodrze. I tak w kółko

Ten pomysł naprawdę jest boski. Przewoźnik, czyli Dolnośląskie Koleje
Regionalne sp. zoo, chce, by ludzie nie musieli nigdy zaglądać do rozkładu
jazdy. - W każdej chwili będzie można przyjść na stację, będąc pewnym, że
pociąg lada moment przyjedzie. Zapewniam też, że jazda nie będzie koszmarem.  
Szynobusy można porównać z nowymi tramwajami Skody czy niskopodłogowymi
autobusami Volvo, z tym że nasze pojazdy będą klimatyzowane - zapewnia Tomasz
Maciejewski, prezes zarządu DKR.

Złodzieje nie dali rady
Jeden szynobus DKR już kupiło. Wybudowano także nowy przystanek kolejowy na tej
trasie w Pierwoszowie. Teraz trzeba wyremontować szyny. - Nasza trasa i tak nie
jest w najgorszym stanie, bo złodzieje nie zdążyli rozkraść szyn na złom. Teraz
przystępujemy do rewitalizacji, tak by szynobusy mogły po niej jeździć z
prędkością 80 km na godzinę, a nie jak dotychczasowe pociągi - o połowę
wolniej - dodaje Maciejewski.
Teraz między Trzebnicą a Wrocławiem przejeżdża w ciągu doby średnio dwadzieścia
tysięcy aut! - Liczymy, że kolej znacznie rozładuje to obciążenie. Dwie trzecie
trzebniczan dojeżdża do Wrocławia do pracy. Nie wiadomo jeszcze, ilu
przesiądzie się z aut do pociągu - mówi Wojciech Zdanowski.
Mieszkańcy są zachwyceni. - Kiedyś ta trasa cieszyła się dużym
zainteresowaniem. Mieszkańcy Trzebnicy bardzo dotkliwie odczuli jej likwidację.
Myślę, że jej przywrócenie znacznie ułatwi nam życie - mówi Alojzy Bombka,
mieszkaniec Trzebnicy.

Do Jedliny i Harrachova
Prywatne połączenia między Trzebnicą a Wrocławiem to dopiero początek
regionalnego ruchu kolejowego. Jeśli władzom województwa uda się szybko
porozumieć z PKP SA, w grudniu przyszłego roku być może podobne szynobusy
pojadą też na trasach Wrocław - Świdnica - Jedlina  Zdrój, a także Szklarska
Poręba - Jakuszyce - Harrachov. - Regionalna sieć kolejowa to przyszłość -
twierdzi Wojciech Zdanowski. - Możemy budować więcej dróg, ale to nie
wystarczy. Dobre połączenia drogowe zachęcają do częstszego korzystania z aut,
a potrzebny jest alternatywny środek transportu. Kolej ma jeszcze inne, istotne
znaczenie dla komunikacji na Dolnym Śląsku. W naszym regionie wydobywa się
sporo kruszywa. Jest ono transportowane drogami, które szybko się niszczą. A
mamy takie połączenia kolejowe, które byłyby doskonałym zastępstwem dla
ciężarówek.

Agnieszka Korzeniowska  
<#v-

Do tego dali fotkę:
http://echomiasta.pl/images/stories/wroclaw/232_03_szynobus_large.jpg
Zdaje się, że to SA133. Nie podoba mi się w nim jedno: okna oklejone tandetną
siateczką. Oczywiście lepiej, żeby jeździł taki niż żaden, ale na siateczki mam
alergię i wiem, że nie jestem w tym odosobniony.

Pozdrawiam,


Źródło: topranking.pl/1567/wr,trzebnca,wsiasc,do,pociagu,niebylejakiego.php


Temat: KIEDY ACH KIEDY KONIEC SAGI
KIEDY ACH KIEDY KONIEC SAGI
Jelenia Góra (Hirschberg) - Szklarska Poręba (Schreiberhau) - Jakuszyce
(Jakobsthal) - Polubny (Polaun, dziś Kořenov)

Historia linii kolejowej zaczęła się dość dawno bo w roku 1988. Ze względu na
bardzo trudne warunki terenowe – różnica poziomów pomiędzy Piechowicami a
Szklarską Porębą wynosi ponad 500m, a Jakuszyce to najwyżej na śląsku położona
stacha kolejowa (871m n.p.m.). Ze względu na górski charakter trasy szybko ją
zelektryfikowano i 15 stycznia 1923 roku pierwszy elektryczny pociąg wjechał
do Szklarskiej Poręby. Po roku 1945 wojska rosyjskie rozszabrowali
infrastrukturę i trakcję elektryczną ze Szklarskiej Poręby do Wrocławia i
wywieźli ja do ZSRR. Trasa została ponownie zelektryfikowana w drugiej połowie
lat osiemdziesiątych (odcinek Jelenia Góra – Szklarska Poręba) i 30 września
1987 roku skład elektryczny (popularny żółtek) wjechał na stacje Szklarska
Poręba Górna. Ostatnią stacją po stronie polskiej (niemieckiej) była
miejscowość Tkacze (Strickerhäuser), które po korekcie umowy między PRL i ÄŚSRS
(10 października 1958) przeszły na stronę czeską i nazywają się Mytiny - to w
tej wsi znajduje się przystanek kolejowy Harrachov, dość daleko jest stąd do
centrum "właściwego" Harrachova (2,5 km). Dziś to właśnie Harrachov jest
ostatnim przystankiem na czeskiej linii 035 z Tanvaldu. Linia niezwykle
interesująca (niegdyś zębata, ale dziś już chyba zębatka jest nieużywana lub
zlikwidowana?), choć liczy tylko 12 km. Stacją graniczną były Polubny (niem.
Polaun, dziś Kořenov) i do tej stacji linia była zelektryfikowana. Po II
wojnie światowej przejście graniczne przywrócono na bardzo krótki czas, zaś
odcinek Jakuszyce - granica zlikwidowano w 1966 roku. Odcinek Szklarska Poręba
Górna - Jakuszyce funkcjonuje jeszcze na zasadach komercyjnych jako bocznica,
choć raczej już nieużywana. Do samej Szklarskiej pociągi cały czas jeżdżą.
Pociąg osobowy Jelenia Góra - Szklarska jedzie 1,5h, więc pomysły zamknięcia
linii już się pojawiały. Wydaje się więc, że jeśli stan torów na "głównym"
szlaku jest w opłakanym stanie, to co dopiero musi dziać się na
nieutrzymywanym odcinku Szklarska Poręba Górna - Harrachov. Tragicznie nie
jest, ale dobrze też nie - tory są co prawda kompletne, ale ich stan
pozostawia wiele do życzenia. Ostatni planowy pociąg przekraczał granicę na
tej trasie 15 listopada 1945, rok później przetransportowano lokomotywy,
odstawione w Kořenove. Do przystanku Tkacze planowe pociągi pasażerskie
jeździły do 1948 roku (w 1946 roku 2 pary pociągów dziennie), do Szklarskiej
Poręby Huty do 1957 roku. Od dłuższego czasu słychać jednak o planach
przywrócenia ruchu na przejściu, nawet jeśli miałyby być to pociągi tylko
weekendowe. W latach 90. podjęto nawet kilka próbnych jazd do Szklarskiej
Poręby z Harrachova.
W roku 1992 miała miejsce jazda czeskiej motorinki do Szklarskiej Poręby
Górnej, następną próbę podjęto 18 września 1998 . Obie były udane. 2 lipca
1999 roku odbyło się spotkanie robocze burmistrzów miast Szklarska Poręba i
DesnĂĄ, które miało wyjaśnić warunki, na jakich mogłaby być otwarta trasa. Przy
okazji odbyła się jazda z Tanvaldu, tym razem tylko do Jakuszyc, a dalej do
Szklarskiej autobusem. Ostatnia jazda miała miejsce 30 kwietnia 2000, kiedy to
na trasie Jakuszyce - granica - Harrachov - Kořenov - granica - Jakuszyce -
Szklarska Poręba podróżował ówczesny minister transportu i gospodarki morskiej
Tadeusz Syryjczyk. Strona czeska jest gotowa do uruchomienia ruchu "od zaraz"
na zasadach: oni gwarantują autobusy szynowe, obsługę itp., a PKP ma tylko
wynająć bezpłatnie trasę. Dlaczego nie mogą dojść do porozumienia, trudno
powiedzieć. Główną przeszkodą jest kiepski stan trasy. PKP byłyby w stanie
dopuścić do jazdy lekki autobus szynowy o wadze do 12 ton, przy prędkości 15
km/h. Ale wtedy czas jazdy wyniósłby ok. 3 godzin, co dla podróżnych byłoby
zapewne nie do przyjęcia. Modernizację odcinka po polskiej stronie granicy
wyceniono zaś na 10 milionów złotych. Mając na uwadze dzisiejszy stan finansów
PKP, dawne czasy świetności zapewne już nie powrócą, kiedy to ówczesną trasę
124b Hirschberg - Polaun pokonywało dziennie nawet do 6 par pociągów (wg.
rozkładu z 1935) i to w czasie 1h 34 min (czyli tyle, ile dziś, po 65 latach,
jedzie pociąg z Jeleniej Góry do Szklarskiej!), ale... Miejmy jednak nadzieję,
że kiedyś dojdzie do uruchomienia Kolei Izerskiej, bo mogłaby to być naprawdę
ogromna turystyczna atrakcja, i to nie tylko dla miłośników kolei. Jakuszyce,
przy swej wysokości nad poziomem morza, mogłyby stać się rewelacyjnym punktem
wypadowym w Karkonosze i Góry Izerskie dla narciarzy biegowych, turystów
pieszych i rowerzystów.

21 IX 2001 r. doszło do kolejnej próbnej jazdy pociągu z oficjelami. Pokazano
go w lokalnych "Faktach". Podano także, że "kolejny przejazd promocyjny
Koleją Izerską odbędzie się w piątek [21 IX 2001 r.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,50,14905662,14905662,KIEDY_ACH_KIEDY_KONIEC_SAGI.html


Temat: KIEDY ACH KIEDY KONIEC SAGI
Wydrukuj | Historia kolei w Sudetach | Strona główna
Jelenia Góra (Hirschberg) - Szklarska Poręba (Schreiberhau) - Jakuszyce
(Jakobsthal) - Polubny (Polaun, dziś Kořenov)
Historia linii kolejowej zaczęła się dość dawno bo w roku 1988. Ze względu na
bardzo trudne warunki terenowe – różnica poziomów pomiędzy Piechowicami a
Szklarską Porębą wynosi ponad 500m, a Jakuszyce to najwyżej na śląsku położona
stacha kolejowa (871m n.p.m.). Ze względu na górski charakter trasy szybko ją
zelektryfikowano i 15 stycznia 1923 roku pierwszy elektryczny pociąg wjechał do
Szklarskiej Poręby. Po roku 1945 wojska rosyjskie rozszabrowali infrastrukturę i
trakcję elektryczną ze Szklarskiej Poręby do Wrocławia i wywieźli ja do ZSRR.
Trasa została ponownie zelektryfikowana w drugiej połowie lat osiemdziesiątych
(odcinek Jelenia Góra – Szklarska Poręba) i 30 września 1987 roku skład
elektryczny (popularny żółtek) wjechał na stacje Szklarska Poręba Górna.
Ostatnią stacją po stronie polskiej (niemieckiej) była miejscowość Tkacze
(Strickerhäuser), które po korekcie umowy między PRL i ÄŚSRS (10 października
1958) przeszły na stronę czeską i nazywają się Mytiny - to w tej wsi znajduje
się przystanek kolejowy Harrachov, dość daleko jest stąd do centrum "właściwego"
Harrachova (2,5 km). Dziś to właśnie Harrachov jest ostatnim przystankiem na
czeskiej linii 035 z Tanvaldu. Linia niezwykle interesująca (niegdyś zębata, ale
dziś już chyba zębatka jest nieużywana lub zlikwidowana?), choć liczy tylko 12
km. Stacją graniczną były Polubny (niem. Polaun, dziś Kořenov) i do tej stacji
linia była zelektryfikowana. Po II wojnie światowej przejście graniczne
przywrócono na bardzo krótki czas, zaś odcinek Jakuszyce - granica zlikwidowano
w 1966 roku. Odcinek Szklarska Poręba Górna - Jakuszyce funkcjonuje jeszcze na
zasadach komercyjnych jako bocznica, choć raczej już nieużywana. Do samej
Szklarskiej pociągi cały czas jeżdżą. Pociąg osobowy Jelenia Góra - Szklarska
jedzie 1,5h, więc pomysły zamknięcia linii już się pojawiały. Wydaje się więc,
że jeśli stan torów na "głównym" szlaku jest w opłakanym stanie, to co dopiero
musi dziać się na nieutrzymywanym odcinku Szklarska Poręba Górna - Harrachov.
Tragicznie nie jest, ale dobrze też nie - tory są co prawda kompletne, ale ich
stan pozostawia wiele do życzenia. Ostatni planowy pociąg przekraczał granicę na
tej trasie 15 listopada 1945, rok później przetransportowano lokomotywy,
odstawione w Kořenove. Do przystanku Tkacze planowe pociągi pasażerskie jeździły
do 1948 roku (w 1946 roku 2 pary pociągów dziennie), do Szklarskiej Poręby Huty
do 1957 roku. Od dłuższego czasu słychać jednak o planach przywrócenia ruchu na
przejściu, nawet jeśli miałyby być to pociągi tylko weekendowe. W latach 90.
podjęto nawet kilka próbnych jazd do Szklarskiej Poręby z Harrachova.
W roku 1992 miała miejsce jazda czeskiej motorinki do Szklarskiej Poręby Górnej,
następną próbę podjęto 18 września 1998 . Obie były udane. 2 lipca 1999 roku
odbyło się spotkanie robocze burmistrzów miast Szklarska Poręba i DesnĂĄ, które
miało wyjaśnić warunki, na jakich mogłaby być otwarta trasa. Przy okazji odbyła
się jazda z Tanvaldu, tym razem tylko do Jakuszyc, a dalej do Szklarskiej
autobusem. Ostatnia jazda miała miejsce 30 kwietnia 2000, kiedy to na trasie
Jakuszyce - granica - Harrachov - Kořenov - granica - Jakuszyce - Szklarska
Poręba podróżował ówczesny minister transportu i gospodarki morskiej Tadeusz
Syryjczyk. Strona czeska jest gotowa do uruchomienia ruchu "od zaraz" na
zasadach: oni gwarantują autobusy szynowe, obsługę itp., a PKP ma tylko wynająć
bezpłatnie trasę. Dlaczego nie mogą dojść do porozumienia, trudno powiedzieć.
Główną przeszkodą jest kiepski stan trasy. PKP byłyby w stanie dopuścić do jazdy
lekki autobus szynowy o wadze do 12 ton, przy prędkości 15 km/h. Ale wtedy czas
jazdy wyniósłby ok. 3 godzin, co dla podróżnych byłoby zapewne nie do przyjęcia.
Modernizację odcinka po polskiej stronie granicy wyceniono zaś na 10 milionów
złotych. Mając na uwadze dzisiejszy stan finansów PKP, dawne czasy świetności
zapewne już nie powrócą, kiedy to ówczesną trasę 124b Hirschberg - Polaun
pokonywało dziennie nawet do 6 par pociągów (wg. rozkładu z 1935) i to w czasie
1h 34 min (czyli tyle, ile dziś, po 65 latach, jedzie pociąg z Jeleniej Góry do
Szklarskiej!), ale... Miejmy jednak nadzieję, że kiedyś dojdzie do uruchomienia
Kolei Izerskiej, bo mogłaby to być naprawdę ogromna turystyczna atrakcja, i to
nie tylko dla miłośników kolei. Jakuszyce, przy swej wysokości nad poziomem
morza, mogłyby stać się rewelacyjnym punktem wypadowym w Karkonosze i Góry
Izerskie dla narciarzy biegowych, turystów pieszych i rowerzystów.

21 IX 2001 r. doszło do kolejnej próbnej jazdy pociągu z oficjelami. Pokazano
go w lokalnych "Faktach". Podano także, że "kolejny przejazd promocyjny Koleją
Izerską odbędzie się w piątek [21 IX 2001 r.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,522,14905609,14905609,KIEDY_ACH_KIEDY_KONIEC_SAGI.html